سفارش تبلیغ
صبا ویژن

افزایش 23 درصدی بارش در کشور نسبت به بلندمدت

افزایش 23 درصدی بارش در کشور نسبت به بلندمدت


 

  • افزایش 23 درصدی بارش در کشور نسبت به بلندمدت

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، صادق ضیاییان گفت: معمولا پیش‌بینی‌های فصلی به صورت نرمال، کمتر از نرمال یا بیشتر از نرمال است، بنابر این برای مدت باقی‌مانده دی‌ماه انتظار داریم بارش‌ها نرمال باشد، وقتی می‌گوییم وضعیت نرمال یعنی طبیعت هر اقلیم و هر منطقه‌ای هر چه باشد مطابق همان بارش خواهد داشت.

    وی اظهار داشت: بر این اساس انتظار داریم طی این هفته بیشتر نوار شمالی کشور تحت تاثیر بارش‌ها باشند و در هفته‌های بعد تا حدودی جنوب شرقی کشور تحت تاثیر بارش قرار گیرند، همچنین در هفته‌های آخر دی‌ماه بخش‌هایی از شرق کشور و مناطق جنوبی تحت تاثیر بارش قرار خواهند گرفت.

    رییس مرکز پیش‌بینی سازمان هواشناسی تاکید کرد: زمستان امسال نیز بارش‌ها در نقاط مختلف کشور به صورت پراکنده رخ می‌دهد و روند معمول زمستان‌های کشور اتفاق خواهد افتاد، پدیده حدی خاصی نیز فعلا دیده نشده، البته معمولا اگر قرار باشد پدیده خاصی رخ دهد دو تا سه روز قبل از آن اعلام می‌کنیم.

    وی درباره وضعیت دما در دی‌ماه امسال گفت: الان در هفته دوم دی‌ماه هستیم بنابر این انتظار داریم میانگین دما در نوار شمالی یک تا دو درجه بیش از نرمال باشد، در بقیه مناطق یک تا دو درجه کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود، در هفته سوم انتظار داریم افزایش دما نسبت به نرمال اتفاق بیفتد و حدود یک تا دو درجه باشد اما نیمه شرقی کشور در هفته سوم، یک درجه کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

    ضیاییان اظهار داشت: در هفته چهارم دی‌ماه نیز به نظر می‌رسد میانگین دمای هوا در مرکز و شمال غرب یک تا سه درجه بیشتر از نرمال و در بقیه مناطق یک درجه بیشتر از نرمال باشد، بر این اساس از ابتدای سال زراعی تا 3 دی‌ماه دمای میانگین کشور نسبت به بلندمدت 6 دهم درجه کاهش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درجه کاهش داشته است.

    سال آبی اشاره به یک دوره 12 ماهه برای سنجش میزان بارندگی در یک ناحیه دارد که از نظر طول زمان به مدت 12 ماه یا یک سال تمام است، شروع سال آبی در ایران از ابتدای پاییز است به این ترتیب یک سال آبی در ایران از اول مهرماه شروع می‌شود و تا 31 شهریور سال بعد ادامه دارد.